یک داروی دیابت همچنین ممکن است خطر ابتلا به نارسایی قلبی را کاهش دهد

12نوامبر 2018- تحقیقات جدید نشان می دهد یک داروی دیابت نوع 2 بنامFarxiga ، ممکن است علاوه بر کنترل قند خون، به از بین بردن یک قاتل دیگر، یعنی نارسایی قلبی کمک کند.
بر اساس مطالعه ای که با بودجه ی شرکت داروسازی Astra-Zeneca، انجام شد، شانس بستری شدن به دلیل نارسایی قلبی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با داروی داپاگلیفلوزین یا  Farxiga  بودند، در مقایسه با پلاسبو 27 درصد کمتر است.
دکتر Stephen Wiviott، متخصص قلب و عروق در بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون، گفت: هنگام انتخاب یک درمان، نتایج تحقیقاتی مانند این، به ما در تصمیم گیری دقیق نه تنها برای کاهش قند خون بلکه برای کاهش خطر عوارض قلبی و کلیوی کمک می کنند.
این یافته ها در 10 نوامبر در مجله پزشکی نیوانگلند همزمان با ارائه آن در نشست سالانه انجمن قلب آمریکا در شیکاگو، منتشر شد.
در این مطالعه ی جدید بیش از 17000 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 با سن 40 سال و بالاتر شرکت داشتند. گروه دکتر Wiviott اعلام کردند در میان این افراد تقریبا 7000 نفر به بیماری قلبی مبتلا بودند و بیش از 10،000 نفر دارای عوامل خطر متعددی برای بیماری های قلبی بودند.
به بیماران به طور تصادفی یک قرص پلاسبو یا قرص 10 میلیگرمی فارکسیگا در روز داده شد.
محققان دریافتند که مصرف این دارو خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر مرتبط با مشکلات قلبی و عروقی را کاهش نمی دهد. با این حال، بیمارانی که این دارو را مصرف می کردند، میزان قند خونشان کاهش یافته و همچنین خطر بستری آنها در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی 27 درصد کمتر بود.
محققان افزودند: خطر ابتلا به نارسایی کلیوی و مرگ ناشی از نارسایی کلیه نیز در این گروه از بیماران کاهش یافته بود.
داروی Farxiga از گروه داروهای مهار کننده SGLT2 می باشد دکتر Wiviott خاطر نشان کرد که دو مطالعه ی اخیر دیگر در مورد این دسته از داروها نشان داده اند که آنها به طور قوی و پیوسته نتایج قلبی و کلیوی را در جمعیت وسیعی از بیماران مبتلا به دیابت بهبود بخشیده اند.
دکتر Cindy Grines ، مدیر تحقیقات قلب و عروق در بیمارستان دانشگاه North Shore ، گفت: متاسفانه، بیش از 70 درصد مرگ و میر در بیماران دیابتی از علل قلبی و عروقی است.
او خاطر نشان کرد که در گذشته این نگرانی وجود داشت که برخی از داروهای دیابت ممکن است به قلب آسیب برسانند، اما این مطالعه ی جدید نشان می دهد که در حال حاضر داروهای جدیدتر دارای اثرات مفید قلبی عروقی هستند.
دکتر Grines اشاره کرد که احتباس مایع یک مشخصه از نارسایی قلبی است
و از آنجایی که Farxiga با افزایش میزان دفع گلوکز در ادرار کار می کند، شگفت آور نیست که نارسایی قلبی را کاهش دهد. با این حال، تعجب آور است که این دارو میزان حملات قلبی یا سکته را پایین نمی آورد .با این حال، متفورمین که داروی متداول دیابت است، خطر اینگونه حوادث قلبی را کاهش می دهد. بنابراین، انتخاب من تجویز  Farxiga  بهمراه متفورمین، برای بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب است.
به گفته دکتر Grines ، بیماران مبتلا به مشکلات قلبی باید از یک گروه خاص از داروهای دیابت اجتناب کنند. مطالعات متعدد نشان داده است که داروهای سولفونیل اوره - گلایپیزید، گلوبوراید و گلیمپیرید - مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی عروقی، حمله قلبی و نارسایی احتقانی قلب، را افزایش می دهند، بنابراین، باید از تجویز این داروها برای تمام بیماران دیابتی که دچار مشکلات قلبی هستند، اجتناب شود.
دکتر Marcin Kowalski، متخصص قلب در بیمارستان دانشگاه Staten Island  در نیویورک، گفت: افزوده شدن داروی"Farxiga"  به گزینه های دارویی کاهش دهنده ی نارسایی قلبی شگفت انگیز است، این نتایج نشان می دهد که این گروه از داروها نتایج قلبی عروقی منفی را افزایش نمی دهند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-11-diabetes-drug-ease-heart-failure.html